Welkom, onderwijs 3.0 (of 10).

Toen ik in november naar College Tour met Bill Gates ging, was mijn vraag: “Hoe ziet u het onderwijs over 4 jaar?” Met Bill Gates zijn interesse in onderwijs en de jeugd in gedachte, leek dit mij wel een goede vraag. Helaas kwam ik niet aan de beurt en moesten we het doen met oninteressante cliché vragen over Apple en hun producten.

Toch denk ik dat Gates, ondanks dat hij (dan wel niet full-time) bij Microsoft werkt en Technology Advisor is voor de nieuwe CEO, niet had geantwoord: “Wacht maar tot 21 januari 2015. Windows 10.”, want ik denk dat wat gisteravond is gepresenteerd veel meer voor het onderwijs kan betekenen dan dat Microsoft heeft laten doorschijnen.

Want wat is het grote probleem met het onderwijs op dit moment (afgezien van verhoogde normen, dure leenstelsels en leerlingen die zich misdragen)? Inderdaad, we hangen tussen het digibord en een boek in. Aan de ene kant heb je scholen die pronken met iPad onderwijs. Aan de andere kant heb je mensen die beweren (en ik hoor daarbij) dat je boeken en de pen nooit moet vervangen voor een digitaal tablet. Aan jou de keuze: wat vind jij?

Zo’n 8 jaar geleden kreeg mijn middelbare school zijn eerste digibord. Een aardrijkskunde leraar mocht toen een digibord uitproberen in zijn lessen, en hij heeft het toch wel goed kunnen gebruiken. Maar, je kon niet én een pen én de wisser pakken, want dan werkte het niet. Je kon ook niet op het bord schrijven zonder het 4x te moeten kalibreren. En je mocht het bord niet verschuiven, want anders hing de beamer niet goed en werkte het al helemaal niet. En ohja, Windows XP was nog niet zo ver dat hij alles aan kon, dus eigenlijk kon je er alleen maar mee schrijven (en hij kon naar je wijzen met de pen als je stout was). Al met al: dra. ma. Toen kwam de klopjacht op het krijtbord want het bestuur had massaal digiborden besteld en die werden super snel geïnstalleerd; tot het grote verdriet van enkele oudere leraren en enkele leerlingen: het krijtbord hoorde er toch wel een beetje bij.

Dit was een beter succes dan het eerste bord wat er ooit was. We verschoven van Windows XP naar Windows 7 en afgezien van het bord wat door de kwaliteit van de muur wel eens scheef ging hangen of leraren die er met de whiteboardmarker op schreven was het een succes. Toch was mijn mening (toen ik die mocht hebben) de laatste 3 jaar: wat een rotzooi. Het leek veel beter dan dat het was. De software was 3x niks, je moest het om de haverklap kalibreren en je kon niet eens je informatie delen met leerlingen. En er was een beamer, wat betekende dat er op de rug van de leraar altijd wel iets stond. Toen ik zelf begon bijles te geven maakte ik maar de overstap naar OneNote. Hierdoor konden mijn leerlingen de aantekeningen en opgaven thuis nalezen.

Terug naar gisteravond. Microsoft heeft mijn haat voor digiborden eindelijk weggenomen met de Microsoft Surface Hub (en daarmee bedoel ik niet de app): een 84″ scherm die draait op Windows 10 en waarom je met een pen kan schrijven. In hun presentatie hadden ze het steeds over vergaderingen, maar in mijn hoofd veranderde het digibord van hel naar hemel. Omdat het camera’s en sensoren heeft, kan je het van afstand met de hand bedienen: het geven van een PowerPoint presentatie (of PowerPoint les) is eindelijk modern geworden. Daarnaast is het whiteboard gedeelte te gebruiken zonder dat je een programma moet opstarten. Als je de pen pakt, opent OneNote Whiteboard meteen. I-de-aal. Hallo onderwijs 3.0 (of “10”).

Ook heeft het een ingebouwde webcam. Oké, ouders (en mama) die dit lezen: privacy! Maar laat dat maar voor GroenLinks en laten wij nu vooruit denken. Een leerling in vwo 6 is afwezig omdat hij/zij ziek is, en ik als leraar ga vandaag toch echt Shakespeare’s Hamlet behandelen en daar moet hij wel bij zijn. Geen paniek: we starten een Skype gesprek. De leerling kan dan thuis meekijken wat ik op het bord schrijf en kan gewoon meedoen met de les. Zijn we ook van het excuus: “maar ik was ziek” af.

Het scherm wordt geleverd met touch-friendly versies van Office (Word, PowerPoint, Excel) en dus een goede versie van OneNote. Omdat Microsoft ook de OneNote versie heeft voor studenten en docenten (die dus met elkaar in verbinding staan), kunnen leerlingen meekijken via het bord, en eventueel via hun eigen tablet of laptop. Daardoor is het ook geschikt voor het hoger onderwijs. Ik kan nog wel een tijdje doorgaan, maar dan wordt dit essay wel heel lang.

Ten slotte: hologrammen. Microsoft heeft ‘vriend en vijand’ (nu jij weer, Apple) verrast met hun HoloLens: een bril die je digitale wereld om jou heen projecteert middels hologrammen. Ideaal voor het MBO en hoger onderwijs (misschien niet voor English Language and Culture, maar ok.) om meer uit het onderwijs te halen. Bekijk de video op de website en wees astonished.

Dus, zij die van het onderwijs houden: Microsoft heeft er zelf niks over gezegd, maar ik denk dat hun Surface Hub en Windows 10 het onderwijs eindelijk zal verbeteren en de stap tussen de technologie en het onderwijs kleiner zal maken. Word ik ooit rector (of directeur-bestuurder [aka koning]) op een school dan zeg ik: weg met de SMARTboards en iPads en op naar de Surface Hubs, Windows 10 (dan wel misschien een ander nummer) en Surface tablets. Cause boy, they got something going on.

win10-surface-hub-960

Geef een reactie

