Overgewicht tolerantiecultuur

Waarschuwing: deze blog gaat over een gevoelig onderwerp. Ik snap dat sommigen zich misschien beledigd kunnen voelen en het onderwerp niet kunnen verwerken. Als dit het geval is stuur me gerust een email voor meer informatie.

Overgewicht tolerantiecultuur. Of overgewicht-tolerantiecultuur. Afgezien van hoe je het schrijft spreekt het woord wel voor zich: we leven in een overgewicht tolerantiecultuur. Een wereld wat overgewicht tolereert. Het feit dat in de VS overgewicht als een handicap wordt omschreven bewijst dit gegeven al helemaal.

En nee, ik bedoel niet dat we nu massaal allemaal elkaar moeten gaan treiteren omdat sommigen ‘een maatje meer’ hebben. Dat is ook niet wat mijn nieuwe woord laat zien, noch waar het woord voor staat. Ook niet over zij die overgewicht hebben als gevolg van een ziekte. Dat is een ongelukkigheid waar helaas niet 1-2-3 een oplossing voor is.

Maar laten we wel eerlijk zijn: wie (behalve een dokter, de Achmea of BasicFit (maar zij willen je geld, dus dan telt het niet)) zegt tegenwoordig nog eerlijk tegen iemand met zwaar overgewicht dat het schadelijk is voor zijn/haar organen? Want dat is iets waar onze overgewicht tolerantiecultuur uiteindelijk wel onder gaat lijden.

In deze discussie is het natuurlijk uitermate belangrijk om te vertellen wat schadelijk is en wat niet. Want lieve lezers, je bent niet dik als je 1.72 bent en 70 kilo weegt, en ook niet als je 1.65 bent en 60 kilo weegt en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. En ik denk dat het ook niet aan mij is om iemand dik of niet dik te noemen.

Ik waarschuw alleen maar voor de opkomende overgewicht tolerantiecultuur. Een cultuur waarin we accepteren dat mensen verkeerde keuzes maken, mede beïnvloed door Satanische posterreclames in de bushokjes van chemisch friet of onverteerbare hamburgers. Waarbij het logo zo klein is dat je niet meteen denkt dat het van de McDonald’s is, maar waarbij je onderbewuste het er wel mee associeert. We accepteren dat. En zoals de CEO van McDonald’s ooit zei: “Wij dwingen niemand om ons eten te eten. Als je er teveel van eet wordt je dik, dat weet iedereen.”

Niet alleen McDonald’s is de boosdoener, ook vele grote voedselproducenten en supermarktketens spelen een belangrijke rol in onze overgewicht tolerantiecultuur. Zo weten we dat biologisch vlees gezonder is dan Euroshopper (inmiddels AH Basic) vlees, maar biologisch eten is zó duur, dat velen het niet kunnen betalen. En tsja, dan is het maar een Morabroodje (vol met E-nummers, onverteerbare vetten, zoetstoffen, etc.).

Tuurlijk, bepaalde producten bij McDonald’s zijn inderdaad een verwennerij voor de smaakpapillen en ook ik heb one too many Subwaybroodjes gehad. Maar ook voor mij kwam er een moment waarop ik inzag dat mijn organen niet blij zijn en dat ze niet blijer worden van McDonald’s en Subwaybroodjes. En vanaf dat moment moest ik beginnen met beseffen dat een overgewicht tolerantiecultuur mij niet meer kan helpen.

Nogmaals, en ik kan het niet vaak genoeg onderstrepen en noemen, er is niks mis met stevig, chubby, gezet of hoe je het ook wil noemen en ook ik vind dat een vrouw iets moet hebben “om vast te houden”. Maar dat neemt niet weg dat overgewicht ook heel gevaarlijk kan zijn en dat we er niet omheen moeten kijken. Sommige mensen kunnen afvallen door te sporten, anderen (zoals ondergetekende) moeten drastischere maatregelen nemen en de hele leefstijl wijzigen om er te komen. Maar één ding is zeker: uiteindelijk zullen je organen er blij van worden, en jij zelf ook.

En om af te sluiten met een plot twist: stap één van afvallen is accepteren wie je bent en hoe je eruit ziet. Anders ga je tegen je lichaam vechten en dat is niet de bedoeling; je moet met je lichaam samenwerken.

Begin daarom jouw eigen March Challenge (het kan nog): 30 dagen Forks over Knives, of 30 dagen Vegetariër, of 30 dagen thee zonder suiker, of 30 dagen lopen na het avondeten, of 30 dagen ….

design_01

One thought on “Overgewicht tolerantiecultuur

  1. Pingback: Israël, ISIS en iets over K3. | Leontes Henriquez

Geef een reactie

