Het moeilijkste beroep aller tijden

Eén van de vakken die ik volg aan de University of Salford is Change in Contemporary English . We bespreken verschillende ontwikkeling die de taal ondergaat, en dan voornamelijk in de twintigste en eenentwintigste eeuw. Het mooie van Engels studeren in Engeland is dat je meer informatie krijgt over Brits Engels vs. Amerikaans Engels en meer informatie over de verschillende nationale varianten.

Het heeft me wel aan het denken gezet. Als toekomstig leraar staan we voor een lastige klus: veel dingen die wij als L2 Engels sprekenden fout vinden, omdat het in Standard English fout is, beginnen tegenwoordig meer en meer geaccepteerd te worden. Denk bijvoorbeeld aan de who vs. whom discussie.

Maar nu de taal zo snel verandert, en gesproken Engels vaker wordt gebruikt in geschreven Engels, staan wij als (toekomstig) leraren voor een heel lastige opgave: wat is fout? L2 learners zullen er minder moeite mee hebben omdat L2 learners vaak later veranderingen zullen voelen; we zijn ten slotte niet 24/7 met de taal bezig. Om leraren hun werk te laten doen, moeten ze echter wel vasthouden aan prescriptive grammar. Dat is grammatica zoals we het in de boeken hebben staan. Maar die boeken worden niet geüpdate aan de hand van wat er in de praktijk gebeurt. Vaak wordt wel genoemd dat een bepaalde constructie acceptabel is in gesproken taal, maar daar blijft het bij.

De grote vraag is dus: hoe moeten docenten Engels in een L1 en L2 omgeving omgaan met veranderingen in de taal? Moeten we alles maar goedkeuren? Moeten wij in Nederland misschien afstappen van het volgen van Brits Engelse regels en standaarden? Moeten we misschien meer ruimte laten voor variatie en Amerikaans Engels? Er moet in ieder geval over gepraat worden. Wat is jouw standaard?

Noot: L1 en L2 wordt gebruikt om aan te geven dat iets een eerste taal (L1) of tweede taal (L2) is.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s