Beste NTR, stop gewoon met Sinterklaas.

Persoonlijk vind ik de hele Sinterklaas en Zwarte Piet discussie overbodig en tijdverspilling, vooral omdat wat je ook doet: er is altijd wel één partij wat achtergelaten wordt. Als je het laat zoals het nu is, staat menig linksmens al klaar om boos te zijn en Facebookpagina’s op te richten. Pas je het aan, dan pas je een jarenlange traditie aan. Met andere woorden: wat moeten ze ermee?

De NTR heeft goed gereageerd door aan te geven dat Zwarte Piet langzaam verandert. Linksmensen zijn zich er volgens mij niet van bewust hoe kinderen, en zij die het feest eigenlijk vieren, ernaar kijken. Ik denk dat de verandering van Zwarte Piet eigenlijk veel verder moet gaan. Volgens mij is het tijd dat we zeggen dat we als Nederland – en misschien België – Sinterklaas niet meer vieren.

Want in alle eerlijkheid: Sinterklaas is zelf ook gebaseerd op leugens. Een man die elk jaar uit Spanje komt varen, met z’n Zwarte Pieten, en die cadeautjes rondbrengen naar kinderen? Hm. Ik herinner me nog dat er vorig jaar een artikel stond op de EO Facebookpagina over de “slijpsteen” waarbij ouders konden aangeven hoe ze Sinterklaas vieren. Sommige ouders vierden het niet omdat het liegen tegen je kinderen is. Anderen vierden het wel, maar maakten wel aan hun kinderen duidelijk wat Sinterklaas nou écht is: gewoon een verzinsel, en geen godheid.

De hele Pietendiscussie (het heeft al een naam!) is voor mij meer een bevestiging dat we moeten stoppen met Sinterklaas vieren, dan een zogenaamde “roep om gelijkheid”. Want ik denk dat er vrij weinig – tot geen – mensen zijn die nog echt Zwarte Piet als slaaf zien. Maar het eerlijkst is gewoon stoppen met Sinterklaas vieren, zodat niemand zijn zin krijgt. Bij de Kerstman is iedereen gewoon niet geschminkt. Lekker eerlijk.

Geef een reactie

